Znovunaštartovanie ekonomických aktivít
30. jún 2020
V súvislosti s tým, ako vlády jednotlivých európskych krajín ohlasujú plány na postupné ukončovanie obmedzení a opatrení prijatých v reakcii na šírenie COVID-19, nastáva ďalšia fáza spojená s nádejou, ale tiež s istou mierou obozretnosti. Uvoľňovanie opatrení nebude návratom k predchádzajúcemu stavu ani neprebehne všeobecne a naraz; bude mať rozdielne formy, rozdielnu rýchlosť, bude na základe rozdielnych prístupov, bude sa týkať rozdielnych regiónov a v neposlednom rade bude prebiehať odlišne pre rôzne odvetvia. Všetko bude samozrejme záležať na ďalšom vývoji vírusovej situácie, pretože COVID-19 je tu stále s nami.
Firmy pochopiteľne dychtia po opätovnom rozbehnutí svojich činností, ale zároveň s tým vyvstáva celý rad otázok, týkajúcich sa najmä podnikateľského prostredia po uvoľnení opatrení, finančného zdravia a nálady ako na strane dodávateľov, tak aj na strane zákazníkov, ako rýchlo sa navráti dopyt, otázky zdravia a bezpečnosti v oblasti prevádzkovej, dodávateľsko-odberateľskej, zamestnancov. V tomto článku sa zameriame na niektoré kroky a prístupy, ktoré môžu byť v tejto situácii užitočné.

Vytvoriť si plán opätovného naštartovania činností
Kríza otriasla mnohými predpokladmi a nástrojmi, na ktoré sa spolieha vedenie firiem pri rozhodovaní, a preto pre opätovný rozbeh je namieste definovať si pevný rámec činností v tomto veľmi premenlivom prostredí. Z toho vychádza potreba stanoviť si plán nábehu, s detailným rozdelením na jednotlivé krajiny, prevádzky, segmenty, zákazníkov a produkty - to všetko za účelom prioritizácie príležitostí pre obnovu. Tento plán bude vodítkom pre ciele vo výrobe, prestavenie dodávateľsko-odberateľských vzťahov, ďalej pre ciele v oblastiach predaja a marketingu a pomôže urobiť si časovú predstavu o opätovnom rozbehnutí každej z prevádzok. Plán tiež umožní vedeniu firiem prehodnotiť investície a umiestnenie reťazcov hodnôt, vrátane napr. relokácie niektorých aktív, popr. pozastavenie plánovaných a prebiehajúcich projektov do doby, kedy bude mať firma kapacitu ich prehodnotiť.
Vedľa základného scenára by plán mal zahŕňať tiež scenáre alternatívne reagujúce na trhové podmienky s veľkým dopadom, predovšetkým potom riziko obnovenia nákazy. Plán bude treba otestovať oproti takým scenárom, pri zahrnutí možnosti prerozdelenia zdrojov podľa aktuálnej potreby. Plán by mal pokrývať dve základné roviny: (1) geograficko-regulačné a (2) rovinu segmentácie klientov:
- Časový plán reštartu sa v jednotlivých krajinách bude veľmi líšiť. Len v samotnej Európe možno pozorovať tri skupiny štátov tie, ktoré už uvoľňujú obmedzenia (obchody, školy, reštaurácie, hotely); ďalej tie, ktoré oznámili časový rozpis postupného uvoľňovania; a krajiny v tretej skupine, ktoré síce oznámili dátum, avšak bez upresnenia plánovaného priebehu. Zaujímavé sú v tomto smere správy z Číny, kde mesiac po skončení reštrikcií prebehlo znovuobnovenie činnosti v miere 97 % v automobilovom priemysle, 70 % v textilnom odvetví, avšak iba 40 % v sektore pohostinstva; rozdiely medzi odvetviami sú významné a pohybujú sa v rozmedzí 20-80 %. Úlohu tu tiež hrá veľkosť podniku, kedy, ak odhliadneme od provincie Chu-pej, veľké podniky znovuobnovili činnosť v 99 %, zatiaľ čo SME len v 77 %.
- Spoločnosti si pri plánovaní obnovy musia ujasniť parametre a predpoklady, pokiaľ ide o ich klientov; výzvy, ktorým budú firmy čeliť, budú odlišné u B2B a B2C.
V prípade B2C treba porozumieť dopadom krízy na kúpnu silu domácností, na dôveru v ekonomickú budúcnosť ako ich, tak i samotnej krajiny. Tie určujú sklon k utrácaniu alebo naopak k šetreniu a vo svetle budú firmy nútené prehodnotiť svoje predstavy, pokiaľ ide o typické spotrebiteľské koše, zmeny spotrebiteľských zvyklostí a očakávaní. Zatiaľ čo vo vyspelej Európe 30-45 % spotrebiteľov (podľa krajiny a regiónu) plánuje obmedziť svoje diskrečné výdavky, v prípade Číny je to 50 %, ktoré znamenajú nevykonanie týchto výdavkov, a nie obyčajné odloženie. Zmenu spotrebiteľského správania ďalej ilustruje prepad impulzných výdavkov o 30 %, nárast online nákupov o 15-20 %, ďalej potom zvýšený dopyt smerovaný do oblasti zdravia, udržateľnosti a lokálnych dodávateľov.
V segmente B2B bude určujúcim faktorom odbor činnosti, kde medzi najviac postihnuté patria komerčné letectvo, cestovanie, ropa a plyn. Vzhľadom na veľké rozdiely medzi jednotlivými odbormi, ako aj medzi jednotlivými hráčmi v danom odbore, bude treba pri segmentácii klientov vo viacerých odboroch nastaviť si priority. Kľúčové bude vyhodnotiť možnosti obnovenia, vplyv krízy a objavenie sa nových očakávaní tovarov a služieb; spoločnosti budú musieť chrániť zdravie a bezpečie zákazníkov.
Poskytnúť zákazníkom istotu a obnoviť dôveru

Po uvoľnení reštriktívnych opatrení budú zákazníci viac obozretní v otázke zdravia a bezpečia, budú vyžadovať výrobky a služby, ktoré sa riadia prísnymi zdravotnými a bezpečnostnými pravidlami. Tu je možné zvážiť dva smery aktívnych krokov:
-
Definujte podmienky pre bezpečný zážitok zákazníkov - napr. meranie teploty pri vstupe do obchodov, poskytovanie dezinfekčného gélu, všeobecne rozšírenie bezkontaktných metód pre platby aj doručenie, služby vzdialenej podpory a údržby, rozvíjanie nákupov rovno do auta pri obchodných centrách. V prostriedkoch dopravy sa meria teplota, poskytuje dezinfekčné gél, od cestujúcich v lietadle sa žiada, aby na palube nosili rúška.
- Proaktívne komunikujte prijaté opatrenia, ktoré sú skryté očiam zákazníkov - vo výrobe, na sklade, v kanceláriách. Môžu to byť opatrenia na zníženie zásahov ľuďmi, testovacie procedúry v rámci celého reťazca, možnosť vystopovať diely, najvyššie hygienické štandardy (predovšetkým pri potravínách) a pod.
Ochrana zdravia zamestnancov
Rad zamestnancov sa už teší do práce, avšak mnohé z nich môžu mať obavy ohľadom zdravia a bezpečnosti. Spoločnosti by ich mali uistiť o bezpečí a motivovať; ideálne nižšie uvedenými súčasne vykonávanými krokmi:
- Zabezpečiť bezpečie na pracovisku - to môže zahrňovať kontrolu vstupu na pracovisko, meranie teploty pri vstupe do budov, podporu práce na diaľku a minimalizáciu cestovania. Pri niektorých kategóriach zamestnancov sa ukázalo, že celú ich prácu môžu vykonávať na diaľku a bez problémov takto môžu pokračovať; takisto množstvo procesov je možné vykonávať na diaľku. Súčasne s tím by sa mal manažment sústrediť na zníženie hustoty ľudí a preorganizovať pracovisko - ako napr. vymedziť bezpečné oblasti, preorganizovať tímy, zaviesť rotácie smien a pracovných skupín. Spoločnosti by mali taktiež prijať hygienické a bezpečnostné opatrenia, ako je drodržanie odstupu, zabezpečenie rúšok a dezinfekcie, ako aj aktívne komunikovať o týchto opatreniach a ich vplyvovch
- Rozšíriť ochranné opatrenia na zamestnanca mimo kancelárie - to môže zahrňovať napr. podporu individuálnej dopravy do a zo zamestnania či poskytnutie ochranného vybavenia (rúško, rukavice, dezinfekcia) pre osobnú potrebu.
- Znovu zmobilizovať zamestnancov - napr. v Číne z dôvodu obáv z návratu do zamestnania vzrástla miera absencie z 5 % pred reštrikciami až na 20% po uvoľnení reštrikcií. Je dôležité, aby tu firma bola transparentná, vnímavá k svojim zamestnancom a otvorene komunikovala.
Znovuoživenie dopytu
V tejto kríze účinky dopytového šoku ďaleko prevyšujú dôsledky šoku na strane ponuky, a preto je pre podniky absolútne nevyhnutné oživiť svoju zákaznícku bázu. Budú musieť stimulovať dopyt, ustrážiť si nacenenie a cenové modely pred narušením alebo ešte horšie, pred posilňovaním deflačnej špirály. Viac ako inokedy bude dôležité zvíťaziť na niekoľkých frontoch:
- Identifikujte oblasti ziskového rastu - každá obchodná investícia či propagácia musí byť zvážená oproti riziku vyvolania cenovej vojny, ktorá by situáciu klesajúcich objemov ešte zhoršila. Na zabezpečenie tejto rovnováhy musia firmy popremýšľať o jednostrannej komunikácii smerom ku všetkým hráčom daného sektora, aby sa predišlo konkurenčnému prístupu ničiacu hodnotu.
- Použite taktickú cenotvorbu - cieľom je zabezpečiť materiálne a psychologické podmienky, ktoré umožnia klientom nakupovať a vytvoriť obchodné podmienky pre oživenie spotreby, bez toho aby došlo k nebezpečnej situácii, kedy súčasný tlak na ceny zo strany dodávateľov a klientov dostane spoločnosti do problémov. S ohľadom na uvedené, spoločnosti budú musieť jemne porovnávať modely propagácie a zliav, ktoré používajú. Bude nevyhnutné demonštrovať vysoké etické štandardy, pretože zákazníci, spotrebiteľské združenia a úrady budú pozorne sledovať cenové praktiky.
- Pomôžte kľúčovým partnerom likviditou - poskytnite pragmatickú pomoc klientom a dodávateľom vo finančných ťažkostiach skrze rôzne možnosti platby alebo predĺženie splatnosti, a to vysoko cielene. Voľba medzi obvyklou praxou a výnimkami musí byť učinená strategicky, aby nedošlo k narušeniu ekonomickej rovnováhy celého sektora.
- Optimalizujte marketingový mix - marketingové oddelenia musí zabezpečiť, že ponuka zodpovedá posunu v dopyte v súvislosti s krízou. V krátkodobom výhľade to znamená aktívnu podporu zákazníkov k interakcii cez digitálne kanály. Rovnako je dôležité vyhrať bitku značiek. Kríza pravdepodobne otestuje lojalitu k značke: počas krízy tretina spotrebiteľov v Číne zmenila značku potravín a 20 % plánuje zostať aj naďalej pri alternatíve, ktorú vyskúšali. V strednodobom výhľade musia spoločnosti posilniť svoju schopnosť zachytiť všetky signály vysielané ich zákazníkmi rôznymi kanálmi, aby boli schopné patrične reagovať.
Opätovné spustenie prevádzky a dodávateľského reťazca
Optimálny je návrat na trh rýchlosťou tak, aby bolo možné obslúžiť dopyt nakumulovaný počas reštrikcií - avšak nie rýchlejšie, než tempo zotavovania. Súčasne sa bude vedenie firiem snažiť konsolidovať svoju konkurenčnú pozíciu a na to by mali splniť niekoľko podmienok:
- Zabezpečiť dodávateľský reťazec pre strategické nákupy (napr. zarezervovať dopravnú kapacitu, kým sa logistika nenavráti k normálu), ako aj prevádzkové procesy, ktoré sú rozhodujúce pre zotavenie. Spoločnosti môžu ku príkladu preorientovať časť výroby na pokrytie svojich potrieb základným vybavením, ako sú rúška, rukavice či dezinfekcia.
- Posilniť schopnosť spoločnosti predvídať a uspokojiť dopyt. To zahŕňa prispôsobenie rýchlosti rozbehu, aby sa predišlo vytváraniu nových zásob hotových výrobkov, pre ktoré je medzitým málo zákazníkov a sú ďaleko. Medzi najlepšie postupy v tejto oblasti patrí vytvorenie "kontrolnej veže" s kompletným prehľadom rôznych scenárov vývoja dopytu, pohybov zásob, nasadenie výroby a súvisiace logistiky. Táto veža zisťuje a sleduje strategické ukazovatele vzťahujúce sa k zásobám (miera krytia, dostupnosť surovín) a predovšetkým umožňuje firme otestovať robustnosť jej ekosystému, silu hlavných komponentov (dodávatelia, partneri, distribútori) v dlhodobom výhľade a potrebu s nimi pracovať.
- Stanovte postupné zotavenie po jednotlivých prevádzkach - tento postupný sled sa odvíja od nasledujúcich kritérií: miestne regulačné prostredie prevádzkarne a distribučných centier; stav lokálneho dopytu; kapacity prevádzkarne čo do výrobných objemov a dostupnosti pracovných síl a ochranných prostriedkov; a nakoniec, pevnosť financií a prevádzky subdodávateľov. Je možné vziať do úvahy aj ďalšie finančné faktory, ako sú napr. jednotkové výrobné náklady. Postupné obnovenie činnosti by malo byť príležitosťou pre vyčistenie skladov od polotovarov a neproduktívny čas na vykonanie potrebnej údržby.
- Uistite všetkých partnerov o prevádzkovej spoľahlivosti. Najlepšou voľbou v neistých časoch je zvýšenie flexibility prevádzky. Sľubným riešením v tejto oblasti je zavedenie adaptívnych výrobných programov, ktoré sú revidované týždenne s plánovaním požiadaviek. Tieto programy musia byť podopierané dennou komunikáciou s dodávateľmi a systematickou revíziou príležitostí pre prenastavenie výroby.